PRIZMA DRUŠTVA

Noć vještica najprofitabilniji je praznik na Zapadu

Autor: Ljubica Šaran

Noć vještica otvara zimsku sezonu različitih praznika u zapadnjačkoj kulturi te služi kao stanoviti pokazatelj trgovcima o tome koliko su zapadnjaci željni odriješiti kesu za božićne i novogodišnje praznike, Valentinovo i vrijeme maškaranja. Nekadašnji obiteljski praznici tako su postali vrijeme “komercijalnog ludila” i grozničavog nametanja trošenja novca jer samo kupovinom raznoraznih rekvizita praznici postaju “vrijedni pamćenja”. 

Tijekom 2009., u jeku najjače moderne ekonomske krize, kada je u par godina nestalo gotovo 30% srednjeg sloja u Sjedinjenim Državama, Amerikanci su za Noć vještica potrošili 4,7 milijardi dolara na kostime, slatkiše i bundeve. To je otprilike 56 dolara po glavi stanovnika. 2015. Amerikanci su za Noć vještica potrošili 6,9 milijardi dolara što je gotovo 83 dolara po glavi stanovnika.

Halloween ili Noć vještica ne smatra se striktno obiteljskim praznikom te odrasli ne trebaju razmišljati o okupljanju rodbine, specijalnim domjencima i pripremanju hrane. Noć vještica je zapravo hedonistički praznik u kojem je dopušteno “gotovo sve”, točnije, u kojemu je opijanje, partijanje, preždravanje i tumaranje po ulicama način da se pokažu tek kupljeni rekviziti poput maškaranja i prigodnog uređivanja budneva i okućnice. Zahvaljujući marketinškom stampedu američkih prodajnih lanaca i njihovih europskih pandana, Halloween je postao i europski praznik koji se, htjeli mi to ili ne, ne može zanemariti niti zaobići.

Amerikanac pri izabiru maske za Noć vještica.

Amerikanac pri izabiru maske za Noć vještica.

Ova će godina po svim procjenama biti još “produktivnija” i “bogatija”. Naime, zbog predsejdničkih izbora u Sjedinjenim Državama Amerikanci se žele odmaknuti od otužne stvarnosti i depresije zbog nezadovoljstva predloženim kandidatima te im se maškaranje i zabava tijekom Noći vještica čini dobrodošla promjena. Ekonomski analitičari Prosper Insights & Analytics tvrde da pomama trošenja tijekom sezone zimskih praznika pokazuje na očiglednu ekonomsku nesigurnost te da su ljudi skloniji više bježati od stvarnosti što je ona gora i nepredvidljivija. Iako se po mnogim ekonomskim analitičarima zapadnjaci nisu izvukli iz krize koja je započela 2008., ove bi godine Amerikanci trebali potrošiti oko 100 dolara po glavi stanovnika na rekvizite za Noć vještica što je oko 8,4 milijarde dolara. Ekonomski eksperti tvrde kako je Halloween postao najbolji “komercijalni praznik” XXI. vijeka te da točno prikazuje okvire potrošnje za ostale “zimske praznike”.

Ove godine su zbog predsjedničkih izbora, najtraženije maske s likom Donalda Trumpa i Hillary Clinton.

Ove su godine zbog predsjedničkih izbora najtraženije maske s likom Donalda Trumpa i Hillary Clinton.

Oko 47% posto odraslih Amerikanaca ove će godine potrošiti novac na kostime i maske, no za razliku od prethodnih godina kada su najtraženije maske bile iz poznatih filmova i serijala strave i užasa te znanstvene fantastike, danas se najviše traže maske s likom Hillary Cllinton i Donalda Trumpa, dok se za ukrašavanje budneva najviše traže obrasci s likom Donalda Trumpa.

Za sada je poznato kako u Europi na Noć vještica najviše troše Britanci, Irci i Nijemci, Talijani i Švicarci dok ostale europske zemlje ulaze u potrošačko ludilo shodno ekonomskoj moći i lokalnim običajima.

Amerika je do sada osim “demokracije”, uspješno izvozila “običaje” i proizvode te ne sumnjamo kako će prazničko ludilo i komercijalizacija praznika koji počinju s Noći vještica postati i dio naše svakodnevnice u budućim godinama. Globalizacija znači da lokalni običaji i uzance polako padaju u zaborav te “izlaze iz mode” dok se agresivnom reklamom uvijek “gladnih” trgovaca iskorištavaju naše ljudske slabosti i prazne naši novčanici.

Autorska prava© Matrix World 2011. do danas. Sva prava pridržana. Strogo je zabranjeno kopiranje, raspačavanje, ponovno objavljivanje ili izmjena bilo kakvog materijala koji se nalazi na blogu Matrix World bez prethodnog pisanog odobrenja dobivenog od uredništva Matrix World.

Želite li saznati o podrijetlu Noći vještica pročitajte tekst pod nazivom:

Poganski korijeni Noći vještica ili Halloweena

Izvori:

Halloween Is The Perfect Holiday for Retailers

Halloween commercialized, oversold

Halloween Spending Will Hit an All-Time High This Year

Election turmoil boosts Halloween spending to all-time high

Americans To Spend $8.4 Billion On Halloween, Not Including Pumpkin Spice Foods