SVIJET POD LUPOM

„Šaptač psima“ tvrdi da nije okrutan prema životinjama

Autor: Barbara Arbanas-Kovačević

Matrix World

Cesar Millan, poznatiji kao „šaptač psima“, je svakako jedan od najpoznatijih trenera pasa na svijetu. Sa svojim je popularnim televizijskim serijama, knjigama, DVD-ima i nevjerojatno karizmatičnom osobnošću postao udomaćeno ime. Međutim, njegove su metode treniranja pasa, bez obzira na popularnost, uzrokovale mnoge kritike od strane drugih trenera profesionalaca i veterinara.

Prije tjedan dana se Cesar Millan, urezao u nacionalnu svijest. Nakon jednog nastupa na ITV-u on je postao jedan od britanskih najkontroverznijih likova.

Obično srdačan domaćin emisije se okrenuo prema njemu govoreći: „Vi kažnjavate pse. Udarate ih. Vidio sam da ste psa udarili u grlo kako bi se on bolje ponašao. To je potpuno neprihvatljivo kao način treniranja životinje. Vi također koristite električne šokove i šiljaste ovratnike, a to je prilično barbarski tretman.“

Ne čudi što je ova opaska pokrenula lavinu bijesa na Internetu. Mnogi su kritičari korili Cesarove kontroverzne metode. Drugi kažu da ovaj trener pasa (za kojeg kruže glasine da naplaćuje po 60 000 funti kako bi ukrotio holivudske ljubimce) koristi prokušane i testirane metode.

Cesar robusno brani svoje metode. „Nisam brutalan ili okrutan prema životinjama,“ inzistira. „Moja je misija uvijek okrenuta ka spašavanju pasa, osobito zlostavljanih i napuštenih. Ja sam tome posvetio život. Moja nova serija pokazuje spašavanje pasa i njihovu rehabilitaciju kako bi ih mogle usvojiti dobre obitelji.“

Govoreći o isječku iz nadolazeće serije, objasnio je: „Ja samo dodirujem dio tijela gdje mogu dobiti reakciju ‘Probudi se!’ jer većinom ono što ljudi rade je povlačenje psa i vikanje ‘Prestani!’. Namjera psa je ono što pokušavam ukloniti…pas želi ozlijediti.“

Dodatno je objasnio svoje korištenje električnih ogrlica: „Za ljude koji boluju od artritisa ili slične bolesti, uobičajeni podvodac neće biti od koristi. To im samo pruža osjećaj da mogu kontrolirati rotvajlera.“

Cesar inzistira na tome da koristi kontroverznije tehnike samo kod, kako ih on naziva, životinja iz „crvene zone“: agresivnim i napuštenim psima koji, bez odgovarajućeg treninga, nikada ne bi mogli biti dostojno udomljeni.

Kaže da nikada ne ozljeđuje životinje nego ih lagano dodiruje. Ali također izjavljuje da bi električni šokovi i šiljaste ogrlice „mogle biti od pomoći“. Na svojoj internetskoj stranici Cesar kaže da je električna ogrlica za pse „najuspješnija“ pri sprečavanju neželjenog lajanja, ali kaže i da bi se vlasnici prije njihovog korištenja trebali savjetovati sa stručnjakom.

Kaže: „Koristim mnoge tehnike za rehabilitaciju pasa. U ekstremnim slučajevima, pritom mislim na slučajeve u kojima sam ja posljednje utočište prije uspavljivanja, ovi alati mogu biti od pomoći. Ali to su samo neke od tehnika. Procese koje preferiram su vježba, disciplina i ljubav. Shvaćam da postoje rasprave o tome koja je od ovih tehnika najbolja ili ispravna, ali ja se fokusiram na osnovu problema – pitanje zbog čega se pas ponaša na način na koji se ponaša. Tada znam koju od tehnika je najbolje primijeniti kako bi se riješio problem.“

Dok su skupine za zaštitu prava životinja bile uznemirene, mnoge su osobe na Internetu podržavale Cesara: „Nema smisla od psa iz crvene zone zatražiti da sjedne i ponuditi mu nagradu.“ ; „Njegovo ponašanje zahtjeva hitnu akciju dominacije nad psom, a to je ono što Cesar čini.“ ; „Kada bi se ljudi potrudili i doista pogledali što radi u emisiji, možda bi shvatili da psi nisu djeca i da se prema njima ne bi trebalo odnositi na taj način.

I sam Cesar inzistira na tome da je smirenost ključ pseće poslušnosti. „Kada prilazim životinji, želim pokazati da sam smiren,“ kaže. „Tada se zapitam što mu je potrebno. Oba razmatranja moraju doći prije bilo koje ljudske potrebe. Ako ste smireni, životinja će to pokupiti. Vjerujem da je smiren pas sretan, poslušan pas koji neće stvarati nevolje.“

„Postoji vrijeme za uzbuđenje, ali to nije prva jutarnja stvar. Ne započinjite dan vašeg psa uzbuđenjem. Moramo postati bolji u slušanju onoga što nam pas pokušava reći. Ja uvijek započinjem tako da vlasnika učim kako da se opusti prije nego što počnem raditi s psom. Inače oni na svoje pse negativno utječu.“

Niti bi trebali suditi pse po pasmini, kaže. „Ne sumnjičite rotvajlera ili pit bula prije nego što ih upoznate. I pogledajte vlasnika. To će vam reći sve što je potrebno o psu. Psi sebe ne vide kao pasmine. Kada bigl upozna pit bula, on ne misli ‘Jesi li ti taj o kome svi pričaju?’ Oni sebe vide kao pojedinačne pse.“

Bez obzira simpatizirate li ga ili ne, Cesarova osobna priča je izvanredna, čak i prema standardima Hollywooda. Rođen je u bijedi u Culiacanu u Meksiku gdje su tri generacije njegove obitelji živjele u jednosobnoj kolibi. Svoje je slobodno vrijeme provodio na farmi na kojoj je radio njegov djed, a to je bilo mjesto na kojem je mladi Cesar učio o psima.

U prosincu 1990.g je napustio svoj dom i potražio novi život u Americi ilegalno prelazeći granicu. „Želio sam biti najbolji trener pasa na svijetu. Osjećao sam da je to poziv kojeg ne mogu zanemariti,“ kaže.  Desetljeće kasnije, posjeduje ranč u Santa Clariti u Kaliforniji, novu kuću u području Los Angelesa prepunom studija, TV serije sindicirane na 110 zemalja i niz slavnih klijenata.

To je bila transformacija koja je gotovo zaustavljena na samom početku. Cesar je dva tjedna pokušavao prijeći granicu. „Srećom, uvijek su me zaustavili američki čuvari. Dali bi ti sendvič i limenku kole i vratili vas nazad,“ kaže. „Nisu vas zlostavljali kao što su to činili meksički čuvari. Nisi želio da te oni uhvate.“

Cesar je uz sebe imao točno 100$, što je iznos kojeg je tražio čovjek koji je rekao da će ga prevesti preko američke granice. „To je bio prljav, mršav tip,“ kaže. „Ali iz nekog sam mu razloga vjerovao.“

Te su noći stajali u rupi u vodi do prsa dok su čekali da granični čuvari preuzmu smjenu. „Tada smo potrčali preko granice u kanalizacijski tunel gdje mi je bilo rečeno da čekam.“

Čovjek se nakon nekog vremena vratio u taksiju koji je Cesara odveo do grada Chula Viste. Tjednima je čistio i prao podove i automobile kako bi namaknuo dovoljno novca za hranu. Zatim je dobio posao u salonu za uređivanje pasa (unatoč tome što nije govorio ni riječi engleskog) nakon što je pokazao da može smiriti režućeg španijela. Vlasnici salona su mu dozvoljavali da ondje spava.

Cesar je engleski jezik naučio sam, slušajući radio. Dva mjeseca kasnije se preselio u središte Los Angelesa. „Moj je cilj bio Disneyland ili Hollywood, dom Lassie i Rin Tin Tina – pasa koji su inspirirali moj dolazak u Ameriku,“ kaže. „Psi na našem ranču kod kuće nisu izvodili takve trikove. Kasnije sam saznao da je, naravno, postojalo nekoliko Lassiea i nekoliko Rin Tin Tina tako da je cijela stvar bila lažna.“

U Los Angelesu je njegova reputacija šaptača psima počela rasti. „U blizini su LA Lakersi igrali utakmicu. Mnogi od njih su imali rotvajlere i pit bulove koji su stvarali probleme, a ja sam se počeo baviti njima,“ kaže.

Glazbeni producent, Tony Spoon je čuo za Cesara i zatražio je da trenira njegovog rotvajlera Kanjia. Spoonova prijateljica, Jada Pinkett (holivudska glumica i supruga Willa Smitha) je bila toliko impresionirana da je i ona zatražila treniranje svojih pasa. „Željela je da pogledam dva rotvajlera koji su bili poprilično van kontrole. Predstavila me Willu, ali ja nisam znao niti tko je on. Tek sam nakon izlaska filma ‘Dan nezavisnosti’ shvatio o kome je riječ.“

„Willove su životinje primale mnogo ljubavi, ali nisu bile usmjeravane. Živjele su u nevjerojatnoj kući, ali su bili frustrirani. Bile su im potrebne dugačke, dobre šetnje. Također sam ih naučio disciplini kada je riječ o jedenju. Prirodni pseći nagon, kada je hrana u blizini, jest osigurati da ju drugi pas neće oteti. Vrlo su natjecateljski raspoloženi. Kliknuo sam prstima i natjerao ih da se koncentriraju na zdjelu ispred sebe.“

Cesarova se slava širila. Nicolas Cage je zatražio pomoć oko njegovih pasa. Scarlet Johansson je zatražila pomoć oko majčinog tvrdoglavog buldoga, a zatim i oko njezine plašljive čivave. Charlize Theron je bio potreban trening spašenog pit bula. Zatim je Oprah Winfrei, tijekom svoje emisije, spomenula da je njezin pas, Sophie, počeo gristi druge pse. „Stupili smo u kontakt s njezinim uredom i tu je sve počelo,“ kaže. „U ljudskom je svijetu Oprah vođa, ali u životinjskom ona to nije.“

A to je položaj kojeg Cesar žarko želi zadržati za sebe, ali na kontroverzan način.

Autorska prava© Matrix World 2011. do danas. Sva prava pridržana. Strogo je zabranjeno kopiranje, raspačavanje, ponovno objavljivanje ili izmjena bilo kakvog materijala koji se nalazi na blogu Matrix World bez prethodnog pisanog odobrenja dobivenog od uredništva Matrix World.